Dat bevestigde de woordvoerder van Saab, onderdeel van het bedrijf Swedish
Automobile, maandag tegenover persbureau ANP.
Topman Victor Muller van Swedish Automobile, waaronder ook sportwagenfabrikant
Spyker valt, bevestigde het faillissementsverzoek eveneens, aldus de Zweedse
zakensite E24.
Swedish Automobile, waarvan de Nederlander Muller één van de
grootaandeelhouders is, verwacht zijn investering in Saab te moeten
afschrijven. Eerder dit jaar gaf Muller al aan persoonlijk verlies te zullen
lijden bij de inmiddels mislukte verkoop van Saab aan de Chinese bedrijven
PangDa en Youngman.
De handel in het aandeel Swedish Automobile lag afgelopen week stil, maar werd
maandag om 11 uur hervat. Het aandeel daalde meer dan 70 procent tot minder
dan 0,10 euro.
Vergeefse redding
Muller werkte de afgelopen maanden koortsachtig aan reddingsplannen voor het
noodlijdende Saab. Meest concreet was een beoogde overname door de Chinese
autodistributeurs PangDa en Youngman.
Probleem was onder meer dat General Motors, de voormalige eigenaar van Saab,
hierover zijn goedkeuring moest uitspreken. GM, dat nog steeds een klein
belang had in Saab, lag dwars, mede omdat het bedrijf vreesde voor
overdracht van technologie naar China. Hierdoor kon Youngman, één van de
beoogde kopers, niet voldoende overbruggingsfinanciering leveren om de
activiteiten van Saab draaiende te houden.
De productie van Saab was in het derde kwartaal van dit jaar ingestort. Moeder
Swedish Automobile kampte met acute geldnood, waardoor betalingen aan
leveranciers achterliepen en salarissen van werknemers niet op tijd werden
betaald.
De Zweedse rechter moet bepalen hoe het faillissement met wordt afgewikkeld,
en of doorstart in enige vorm een optie is.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl